Pages

Friday 15 December 2017

Beringatlah Jika Anda Pengggemar Makanan Kampung

Makanan kampung merupakan makanan yang simple dan murah namun digemari oleh setiap orang.Hidangan ini juga bukan sahaja popular di kawasan kampung bahkan cukup popular di bandar.Haa orang bandar yang kaya raya pun suka tau.Jangan tak percaya.Korang tak perlu sediakan bahan-bahan yang pelik dan mahal dalam penyediaan masakan kampung cukuplah sekadar daun-daun kayu dan bahan-bahan biasa yang ada di rumah.
Tapi awas jika korang terlalu sukakan dengan masakan kampung kerana makanan ini boleh menjadikan seseorang itu gemuk dalam jangka masa yang singkat.Pernah korang timbang berat badan selepas pulang dari kampung? Atau ada yang menegur kamu nampak berisi selepas bercuti dari kampung? 
Cuba bayangkan kalau sekarang ni terhidang ikan bakar,sambal belacan,ulam petai,tenggek burung dan nasi panas di depan mata korang,adakah korang akan menolak dan memilih untuk  makan makanan yang mahal?Pastinya tidak kan? Sudah menjadi kebiasaan apabila pulang ke kampung nafsu makan menjadi buas.Makan,makan,makan dan makan lagi.Lebih teruk lagi makannya sentiasa bertambah.
Budu cukup popular dalam hidangan orang Kelantan.Saya juga tahu bahawa orang bukan Kelantan pun ramai yang sukakan budu.Budu ni sedap kalau dilenyek dengan cili,diperah asam limau dan diletakkan tempoyak.
Ikan goreng kunyit,sambal cili,ulam terung dan bendi yang dicelur,sambal cili special untuk perut dan perut lembu.Ini adalah yang saya makan ketika pulang ke kampung baru-baru ini.
Ini adalah hidangan kepada kawan yang datang ke rumah dan dibawanya petai dan popia goreng yang dibelinya di pasar malam on the way ke rumah saya..Saya pula masak sambal udang,sambal cili dan goreng ayam untuk dinner kami.
Kalau gini la makan hari-hari mau tak bertambah berat badan.Jadi kena la berjaga-jaga sekiranya menikmati hidangan kampung dan simple kerana hidangan ni boleh menjadikan kita ni menjadi gemuk.
Kena ingat nak kurus bukan senang tau!!



No comments:

Post a Comment

YOU DON'T NEED A SILVER FORK TO EAT GOOD FOOD © . Designed by MaisarahSidi.com