Pages

Monday 9 October 2017

Resepi Cekodok Kentang Yang Rangup

Assalamualaikum
Hari ni saya nak kongsi kongsi sikit resepi cekodok yang saya sendri pun tak tahu nama apa.Boleh pulak gitu kan tak tau nama.Resepi ni saya main campak je apa yang ada dalam peti ais.Berkesperimen sikit kali ni.Tapi tak sangka tau sebab bila dah siap rasanya agak sedap.Lain kali boleh la kalau nak buat lagi.
Sebab cekodok ni agak sedap jadi saya mengambil keputusan untuk berkongsi cara membuatnya dengan korang.
okay di bawah ni saya senaraikan bahan bahannya.


Bahan bahan 
  • Tepung gandum
  • Lobak merah
  • Ubi kentang
  • Bawang besar/kuning
  • Daun sup
  • telur
  • Serbuk roti 
  • Serbuk lada hitam
  • Garam halus
  • Gula

Cara membuatnya

1.Lobak merah,ubi kentang,bawang besar dan daun sup tu potong kecil.Lebih kurang potongdadu gitu.Campur kesemua bahan ini di dalam satu bekas.

2.Tepung gandum,sedikit garam,gula,serbuk lada hitam.Gaul gitu gitu je.
3.Masukkan air putih dan gaul sebati.Tentang kuantiti air bergantung kepada kuantiti bahan.Pastikan adunan tu tidak terlalu cair atau pekat.Sedang sedang je.Kalau cair dia akan lembik jika digoreng dan kalau pekat sangat cekodok akan keras.
4.Masukkan serbuk roti dan telur.Gaul lagi sampai sebati.Asalnya nak celup telur dan golek dalam serbuk roti tapi camner nak bentukkannya pula.
5.last goreng dalam minyak yang panas.
Haa senang je kan?Selamat mencuba.






No comments:

Post a Comment

YOU DON'T NEED A SILVER FORK TO EAT GOOD FOOD © . Designed by MaisarahSidi.com